Sunday 11 March 2012

mimpi,,

"Di mana Anda dapat merasakan rasanya terbang? Pergi ke masa lalu? Pergi ke suatu tempat yang sangat indah? Atau bertemu dengan idola Anda? Semua boleh terjadi di dalam mimpi. Anda akan merasakan perasaan yang sangat nyata kala bermimpi. Mengapa kita bermimpi? Apa yang terjadi saat bermimpi?"
Dalam jangka waktu tidur 8 jam, kebiasaanya seseorang mengalami mimpi selama 100 minit. Kebanyakan dari mimpi yang terjadi tidak diingat. Hanya sekitar 95% mimpi yang tidak diingat. Mimpi terjadi pada saat tidur REM (Rapid Eye Movement) dari suatu siklus tidur. Sedangkan mimpi yang kita ingat biasanya mimpi yang terjadi beberapa saat sebelum bangun dari tidur.
Penyebab kita mengalami mimpi adalah otak. Kerana ia merupakan pusat dari aktiviti, otak selalu mendapat pesan dari panca indera dan mengatur kegiatan apa yang akan dilakukan pada waktu tidak tidur.
ketika anda tidur, panca indera dari tubuh anda tidak bekerja, tetapi otak tetap bekerja, bahkan otak akan lebih aktif saat kita bermimpi daripada saat kita terbangun dan beraktiviti. Oleh kerana itu, otak dapat menciptakan gambaran-gambaran berupa imaginasi tanpa ada peranan panca indera. Ketika bermimpi, otot-otot dalam keadaan tidak aktif.
Mimpi menurut islam: Tidak semua mimpi dapat ditafsirkan makna yang terkandung didalamnya. Ada kalanya mimpi bagaikan angin lalu namun ada yang benar-benar menjadi kenyataan. Mimpi insan yang bertakwa merupakan perkhabaran yang akan berlaku, kerana Rasulullah tidak bermimpi melainkan mimpi baginda menjadi kenyataan. Sedangkan mimpi insan yang tidak beriman merupakan berita yang disebarkan oleh syaitan.(Imam Ibnu Sirin, dalam bukunya Tafsir Mimpi Menurut Islam)

No comments:

Post a Comment